دلایل خرابی الکتروموتورها

تاريخ : ۱۴۰۱/۶/۳۰

 دلایل خرابی الکتروموتورها

 ما در این آموزش که توسط شرکت بهروز منتشر شده  دلایل خرابی الکتروموتور ها را بررسی می کنیم .برای دانلود مقاله بر روی لینک انتهایی مقاله کلیک کنید. 

از دلایل آسیب و خرابی موتور های الکتریکی، خرابی مربوط به بلبرینگ ها و یاتاقان ها می باشد. که شامل عدم روغن کاری منظم وکافی، گریس کاری بیش ازحد، استفاده از روغن ویاگریس غیر استاندارد ونامناسب سیستم ، عدم هم محوری یا هم راستایی، اضافه بار شفت، لرزش وارتعاش، گرمای بیش از حد موتور، ولتاژشفت می باشد. این موارد 51 درصد از خرابی های موتورهای الکتریکی را در بر می گیرد. از دیگر دلایل آسیب که 16 درصد خراب ها را شامل می شود، خرابی های مربوط به سیم پیچ استاتور موتور می باشد. شامل گرمای بیش از حد، اضافه بار، ولتاژ های گذرا ، ولتاژ های غیر بالانس ومتقارن ، هارمونیکها می شود. و 16 درصد هم مربوط به عوامل خارجی نظیر دمای کار استاندارد موتور، رطوبت محیط، آلودگی محیط، دمای محیط است. و از دیگر عوامل خرابی مربوط به رتور و کوپلینگ شفت است. از دستگاه های اندازه گیری جهت تست و عیب یابی الکتروموتور ها می توان به  آمپر متر کلمپی فلوک مدل FLUKE 381 ، پاور آنالایزر فلوک مدل FLUKE 434 II، پاور آنالایز هیوکی مدل PQ3198 و... می توان نام برد.