موتورهای الکتریکی چیست؟

تاريخ : ۱۳۹۱/۸/۲۴

 موتورهای الکتریکی چیست؟

موتورها مصرف‎‎کننده‎‎ های عمده برق در اغلب کارخانه‎‎ ها هستند. وظیفه یک موتورالکتریکی تبدیل انرژی الکتریسیته به‎ انرژی مکانیکی است. در یک موتور سه ‎‎فاز AC جریان از سیم‎‎ پیچ‎‎ های موتور عبور کرده و باعث ایجاد میدان مغناطیسی دواری می‎ شود که این میدان مغناطیسی محور موتور را می ‎‎چرخاند. موتورها به‎‎‎ گونه‎‎ ای طراحی شده‎‎ اند که این وظیفه را به ‎‎‎خوبی انجام دهند. مهم‎‎ترین و ابتدایی ‎‎ترین گزینه صرفه‎‎ جویی در موتورها مربوط ‎‎به‎ انتخاب آن ها و استفاده از آن ها می‎‎ باشد.

هرزگردی موتورها

بیشترین صرفه ‎‎جویی مستقیم برق را می‎‎توان با خاموش کردن موتورهای بی‎‎بار و درنتیجه حذف تلفات بی‎‎باری به‎‎‎ دست آورد. روش ساده آن درعمل نظارت دایم یا کنترل اتوماتیک است. اغلب به‎ مصرف برق در بی‎‎باری اهمیت چندانی داده نمی‎‎شود درحالی‎‎که غالباً جریان در بی‎‎باری حدود جریان در بار کامل است.
مثالی از این نوع تلفات را می‎‎توان در واحدهای بافندگی یافت، جایی‎‎که ماشین‎‎ های دوزندگی معمولاً برای دوره‎‎ های کوتاهی کار می ‎‎کنند. اگرچه موتورهای این ماشین‎‎ ها نسبتاً کوچک هستند (1.3 اسب بخار) ولی چون تعداد آن ها زیاد است (معمولاً تعداد آن ها در یک کارخانه به‎ صدها عدد می‎‎رسد) اندازه این تلفات قابل‎‎ ملاحظه است. اگر فرض کنیم 200 موتور 1.3 اسب‎‎ بخار در 90 درصد زمان هرزگرد بوده و باری معادل 80 درصد بار کامل بکشند.
با اتصال یک سوئیچ به‎ پدال چرخ ‎‎ها می‎‎توان آن ها را به ‎‎‎طور اتوماتیک خاموش کرد.

کاهش بازده در کم‎‎باری

وقتی از موتوری استفاده شود که مشخصات نامی بالاتر از مقدار مورد نیاز را داشته باشد، موتور در بارکامل کار نمی‎‎کند و در این‎‎حالت بازده موتور کاهش می ‎‎یابد. استفاده از موتورهای بزرگتر از اندازه موردنیاز معمولاً به‎ دلایل زیر است:
  • ممکن است پرسنل مقدار بار واقعی را ندانند و بنابه احتیاط موتوری بزرگتر از اندازه موردنیاز انتخاب شود.
  • طراح یا سازنده برای اطمینان از اینکه موتور توان کافی را داشته باشد، موتوری بسیار بزرگتر از اندازه واقعی موردنیاز پیشنهاد ‎‎کند و بار حداکثر درعمل به‎‎‎ ندرت اتفاق ‎‎افتد. به‎‎‎ علاوه اغلب موتورها می‎‎ توانند برای دوره‎‎ های کوتاه در باری بیشتر از بار کامل نامی کار کنند. (درصورت تعدد این وسایل اهمیت مسئله بیشتر می‎شود)
  • وقتی موتور با مشخصات نامی موردنظر در دسترس نیست یک موتور بزرگتر نصب می‎ شود و حتی وقتی موتوری با اندازه نامی موردنظر پیدا می‎ شود جایگزین نشده و موتور بزرگ همچنان به‎ کار خود ادامه می‎‎دهد.
  • به‎‎‎ خاطر افزایش غیرمنتظره در بار که ممکن است هیچگاه هم رخ ندهد یک موتور بزرگتر انتخاب می‎ شود.
  • نیازهای فرآیند تولیدی کاهش یافته است.

 چه زماتی از موتور بزرگتر در گشتاور استفاده می شود؟

در برخی بارها گشتاور راه‎‎ انداز بسیار بیشتر از گشتاور دورنامی است و باعث می ‎شود موتور بزرگتر به‎‎‎ کار گرفته شوند. باید مطمئن شد هیچ کدام از این موارد موجب استفاده از موتورهایی بزرگتر از اندازه و درنتیجه کاهش بازده نشده باشند. جایگزینی موتورهای کم‎‎بار با موتورهای کوچکتر باعث می ‎شود که موتور کوچکتر با بار کامل دارای بازده بیشتری باشد. این جایگزینی معمولاً برای موتورهای بزرگتر وقتی در 3/1 تا نصف ظرفیت‎‎شان (بسته به‎ اندازه‎‎ شان) کار می ‎‎کنند اقتصادی است. برای تشخیص موتورهای بزرگتر از ظرفیت مورد نیاز به‎ اندازه‎ گیری‎‎ الکتریکی احتیاج است. وات‎‎متر مناسب‎‎ترین وسیله‎‎ است.
روش دیگر، اندازه‎ گیری سرعت واقعی و مقایسه آن با سرعت نامی است. بار جزئی به‎‎‎ عنوان درصدی از بار کامل نامی را می‎‎توان از تقسیم شیب (سرعت) عملیات بر شیب بار کامل به‎‎‎دست آورد. رابطه بین بار و شیب تقریباً خطی است. معمولاً در این موارد می‎‎توان برای جلوگیری از سرمایه ‎‎گذاری جدید اینگونه موتورها را با دیگر موتورهای موجود در کارخانه جایگزین نمود که تنها هزینه آن اتصالات و صفحه‎‎ های تنظیم‎‎ کننده هستند. اگر این تغییرات را بتوان همزمان با تعمیرات برنامه ‎‎ریزی‎‎شده در کارخانه انجام داد بازهم هزینه‎‎ ها کاهش می‎‎یابد.
بازگشت سرمایه قیمت اضافی پرداختی جهت خرید موتورهای پربازده، معمولاً کمتراز دو سال کارکرد موتور به‎‎‎ ازای 4000 ساعت کارکرد سالانه و در 75 درصد بار می‎ باشد. (بازگشت سرمایه نسبت به‎ موتورهای قدیمی و غیر استاندارد به‎ کمتر از شش ماه نیز می‎‎رسد) درمواردی که بار موتور سبک یا ساعت کارکرد آن کم است یا بارهای تناوبی استثنائاتی وجود دارد. بیشترین صرفه ‎‎جویی در رنج موتورهای 1 تا 20 اسب‎‎ بخار به‎‎‎ دست می‎‎ آید. در توان بیشتر از 20 اسب‎‎ بخار افزایش بازده کاهش می‎‎ یابد و موتورهای موجود بیش از 200 اسب‎‎ بخار تقریباً دارای بازده کافی هستند. سازندگان معمولاً موتورهای با طراحی استاندارد و قیمت تمام‎‎ شده کم‎‎تر را عرضه می‎‎ کنند. به خاطر رقابت شدید این نوع موتورها بازده کمی دارند. آن ها ضریب قدرت پایین‎‎تری دارند، قابل تعمیر نبوده و نمی‎‎توان به ‎‎‎راحتی سیم‎‎ پیچ آن ها را مجدداً پیچید.
در موتورهای پربازده با استفاده از ورقه ‎‎های استیل نازک تر در استاتور و روتور، استفاده از استیل با خواص الکترومغناطیسی بهتر، استفاده از فن‎‎ های کوچکتر با بازده بیشتر و بهبود طراحی شکاف روتور بازده افزایش یافته است. تمام این روش ‎‎ها باعث افزایش مصرف مواد اولیه و درنتیجه افزایش هزینه‎‎ مواد یا هزینه‎‎ های ساخت می ‎شود و بنابراین قیمت تمام شده موتور زیاد می‎شود. با این وجود 30-20 درصد اضافه هزینه اولیه با کاهش هزینه ‎‎های عملیاتی جبران می‎ شود. از دیگر مزایای موتورهای پربازده اثر کم بر عملکرد موتور به‎‎‎ هنگام نوسانات ولتاژ و بار جزئی است.

هزینه عملیاتی موتور

محاسبه بازگشت هزینه این موتورها به ‎‎‎خاطر متغیرهای درگیر پیچیده است. برای تعیین هزینه عملیاتی موتور باید توان مصرفی توسط موتور در ساعات کار آن و قیمت انرژی الکتریکی ضرب شود. هریک از این فاکتورها متغیرهای مخصوص به‎‎‎ خود را دارند که شامل تغییر در برنامه زمانبندی تولید، تغییر در بار موتور و جریمه‎‎ های دیماند می ‎‎باشند. پرداختن به‎ برخی از این عوامل مشکل است.
حتی وقتی میزان صرفه ‎‎جویی محاسبه می‎شود از آنجاکه بازده واقعی یک موتور معمولاً ناشناخته است ممکن است این محاسبات دچار خطا شوند. چون همه سازنده ‎‎ها از تکنیک‎‎‎‎ های یکسانی برای اندازه‎گیری بازده موتورها استفاده نمی‎‎ کنند، بنابراین مشخصات نامی درج‎‎شده بروی پلاک را نمی‎‎‎توان با هم مقایسه کرد. به ‎عنوان نمونه در آمریکا منظور بیشتر سازنده‎‎ ها‎‎ از بازده نامی رنجی از بازده ‎‎ها است که بازده موتور در آن قرار می‎‎ گیرد. از تکنیک‎‎ های آماری مختلفی برای تعیین حداقل بازده یک موتور با هر بازده نامی استفاده می‎ شود. به‎‎‎ عنوان مثال یک موتور با بازده نامی 90.2 % دارای حداقل بازده نامی 88.5 % است.
عده زیادی موتورهای پربازده را بدون اینکه درصدد توجیه برگشت هزینه آن باشند، استفاده می‎کنند، مگر درمورد موتورهای بزرگتر. معمولاً مدت بازگشت هزینه تقریباً یک سال است. بازده موتورها از مشخصات نامی آن ها متفاوت است (به ‎‎‎دست نمی‎‎ آید). مثلاً یک موتور 100-hp.1800-rpm سرپوشیده با فن خنک‎‎ساز از یک سازنده دارای یک حداقل بازده تضمین‎‎ شده معادل 90.2 درصد در بار کامل در مدل استاندارد و 94.3 درصد در مدل بازده بالا است. موتور هم‎‎ اندازه آن از یک سازنده دیگر دارای همان بازده 90.2 درصد در مدل استاندارد و حداقل بازده 91 درصد در مدل بازده بالا است. برای تعیین بازده واقعی یک موتور خاص باید از تجهیزات تست پیچیده‎‎ ای استفاده کرد.
به‎‎‎ خاطر این اختلاف‎‎ ها، به‎‎‎ هنگام ارزیابی میزان صرفه ‎‎جویی، استفاده از حداقل بازده تضمین ‎‎شده قابل اطمینان‎‎ تر است چون همه موتورها باید برابر یا بزرگتر از این اندازه باشند.

درایوهای تنظیم سرعت

وقتی تجهیزات بتوانند در سرعت کاهش‎‎یافته کار کنند چند گزینه قابل انتخاب است. مثال‎‎ های ذیل نمونه ‎‎هایی برای همه صنایع هستند.

موتورهای AC فرکانس متغیر (با تنظیم فرکانس)

وقتی پمپ‎‎ های گریز از مرکز، فن‎‎ ها و دمنده‎‎ ها در سرعت ثابت کار می‎‎ کنند و خروجی با استفاده از والوها و مسدود‎‎کننده‎‎ ها کنترل م ی‎شود موتور صرفنظر از مقدار خروجی در نزدیکی بار کامل کار می‎‎کند که باعث می ‎شود انرژی زیادی توسط این مسدودکننده‎‎ ها و والوها تلف شود. اگر این تجهیزات بتوانند همواره در سرعت مورد نیاز کار کنند مقدار زیادی انرژی صرفه‎‎ جویی می‎شود. درایوهای تنظیم سرعت باعث می‎شوند تجهیزات باتوجه به نیاز سیستم در حالت بهینه عمل کنند.
کنترلرهای AC تنظیم فرکانس (فرکانس متغییر) وسایل پیچیده‎‎ ای بوده و گران قیمت هستند. بااین‎‎حال می ‎‎توانند به‎‎‎ راحتی به‎ موتورهای القایی AC استاندارد اضافه شوند. با هزینه تجهیزات کمتر و هزینه‎‎ های الکتریکی بیشتر (با کاهش هزینه تجهیزات و افزایش هزینه‎‎ های الکتریکی) کاربرد این وسایل در اغلب موارد اقتصادی می‎ شود. بسیاری از انواع پمپ ‎‎ها، فن‎‎ ها، میکس چرها، نقاله‎‎ ها، خشک‎‎ کننده‎‎ ها، خردکننده‎‎ ها (سنگ‎‎شکن‎‎ ها) آسیاب ‎‎ها، صافی‎‎ ها و برخی انواع کمپرسورها، دمنده‎‎ ها و همزن‎‎ ها در سرعت‎‎ های مختلف با وسایل تنظیم سرعت کار می‎‎کنند. تجهیزات مجهز به‎ تنظیم سرعت کمتراز نصف تجهیزات مجهز به‎ مسدودکننده انرژی مصرف می‎‎ کنند. در عمل باید برای محاسبه دقیق صرفه‎‎ جویی حاصل براساس کیلووات بازده موتور هم درنظر گرفته شود. بازده موتور تا زیر50 درصد ظرفیت نامی افت می‎‎کند.

درایوهای DC حالت جامد (نیمه‎‎ هادی)

می ‎‎توان با تنظیم سرعت با استفاده از درایوهای DC صرفه‎‎ جویی‎‎ های مشابهی را انجام داد. هزینه اولیه نسبت‎‎به‎ درایوهای AC تنظیم فرکانس بیشتر است به ‎‎‎خصوص وقتی مستقیماً بتوان از کنترلرهای الکتریکی در موتور AC استفاده کرد. تعمیر و نگهداری کموتاتور و زغال نیز هزینه زیادی در درایوهای DC دربردارد. همچنین سیستم ‎‎های DC نسبت‎‎به‎ هوای خورنده و کثیف (مملو ازذرات) که در یک محیط صنعتی معمول است حساس ‎‎ترند.
بنابراین درایوهای AC معمولاً ترجیح داده می‎ شوند مگر در مواردی که شرایط عملیاتی برخی از مشخصه‎‎ های سیستم ‎‎های DC از قبیل تنظیم سرعت خیلی دقیق، معکوس کردن سریع جهت، یا گشتاور ثابت در رنج سرعت نامی مورد نیاز باشد.از این درایوها در ماشین ‎‎های حدیده drawing machins، پوشش ‎‎دهنده‎‎ ها (لعاب‎‎ده نده ‎‎ها coaters) ماشین ‎‎های تورق (laminators)، دستگاه ‎‎های سیم‎‎ پیچی (winders) و سایر تجهیزات استفاده می ‎شود.
سایر تکنیک ‎‎های تغییر سرعت موتور عبارت است از درایوهای لغزش (slip) الکترومکانیکی، درایوهای سیال. و موتورهای القایی (موتورهای با روتور سیم ‎‎پیچی‎‎شده). این درایوها با تغییر درجه لغزش بین درایو و عنصر درحال حرکت سرعت را کنترل می‎‎کنند. چون قسمتی از انرژی مکانیکی که تبدیل به‎ بار نمی‎‎ شود به‎ حرارت تبدیل می‎ گردد این درایوها دارای بازده کمی بوده و معمولاً به‎‎‎ خاطر مشخصه ‎‎های خود در کاربردهای خاصی به‎‎‎ کار برده می ‎‎شوند. مثلاً ممکن است از درایوهای سیال در سنگ‎‎شکن‎‎ ها (خردکننده ‎‎ها) استفاده شوند چون دارای ظرفیت توان بالا، انتقال گشتاور آسان، توانایی مقاومت دربرابر بارهای شوک، قابلیت مقاومت در سیکل‎‎ های سکون (ازکارافتادگی)، ماهیت ایمنی آن و قابلیت تحمل هوای ساینده را دارند. چون درایوهای AC وDC  سرعت چرخنده اصلی را تغییر می‎‎دهند برای صرفه‎‎ جویی در انرژی ترجیح داده می ‎‎شوند.

درایوهای مکانیکی

درایوهای تنظیم سرعت مکانیکی ساده‎‎ترین و ارزانترین وسایل تغییر سرعت هستند. این نوع چرخ‎‎ های قابل تنظیم می‎‎ توانند در امتداد محور باز و بسته شوند و درنتیجه میزان تماس چرخ را با تسمه تنظیم کنند. مزیت عمده درایوهای مکانیکی سادگی آن ها، سهولت تعمیر و نگهداری و هزینه پایین آنها است. یک سرویس تعمیر و نگهداری درحد متوسط و کنترل سرعت با دقت کم (معمولاً 5درصد) از خصوصیات این درایوها است. درایوهای تسم ه‎‎ای برای گشتاورهای کم تا متوسط (100اسب‎‎بخار) در دسترس هستند. بازده درایوهای تسمه‎‎ای 95 درصد است و نسبت کاهش سرعت تا 10به‎ 1می ‎‎رسد. از درایوهای زنجیری فلزی در گشتاور زیاد استفاده می‎شود. این درایوها مشابه درایوهای تسمه‎‎ ای هستند فقط به‎‎‎ جای تسمه ‎‎های لاستیکی از تسمه‎‎ های فلزی استفاده شده است.

کاهش یک سرعته

وقتی فقط با یک کاهش سرعت به‎ نتیجه رضایت ‎‎بخش برسیم گزینه ارزانتری را می‎‎ توانیم انتخاب کنیم. اگرچه سرعت‎‎ های متغییر این مزیت را دارند که در وضعیت ‎‎های مختلف می‎‎ توان سرعت بهینه را به‎‎‎ کار برد، در مواقعی که رنج تغییر سرعت محدود است و زمانی که موتور باید در سرعت پایین‎‎تری کار کند نسبت ‎‎به‎ زمان کل کار موتور کم است احتمالاً یک کاهنده تک‎‎سرعته ازنظر هزینه و اثربخشی به‎‎‎ صرفه تر است.

درایوهای تسمه ‎‎ای: در این درایوها یک (یک‎‎بار) کاهش سرعت با کمترین هزینه همراه است چون به‎‎‎راحتی می‎‎توان چرخ‎‎ ها را عوض کرد. ازآنجاکه با نصب دوباره چرخ‎‎ های قدیمی براحتی می‎‎توان تغییرات را بازگرداند از این روش وقتی استفاده می‎شود که کاهش خروجی برای    یک دوره معین موردنیاز است. مثلاً وقتی سطح تولید برای یک زمان نامشخص کاهش یافته ولی ممکن است در آینده نیاز باشد که به‎ ظرفیت اولیه برگردیم.
کاهش دور توسط چرخ‎‎دنده: حالت‎‎ های مشابه  ‎‎ای را توسط تغییر چرخ‎‎دنده می‎‎ توان به ‎‎‎کار برد.
تعویض موتور: درمواردی که یک بار کاهش سرعت موردنیاز است یک موتور با سرعت کم‎‎تر را نیز می‎‎توان جایگزین‎‎نمود.

موتورهای دوسرعته

موتور دوسرعته یک راه‎‎حل اقتصادی میانه درمقایسه با استفاده از‎ درایوهای چندسرعته و سرعت ثابت است. همانطورکه در مثال ‎‎های قبلی بیان شد چون توان مصرفی با مکعب (توان سوم) سرعت متناسب است، صرفه‎‎ جویی در انرژی اهمیت زیادی دارد. درعمل یک افزایش جزئی به‎‎‎ خاطر تلفات اصطکاک رخ می‎‎ دهد. از این روش و استفاده از روش‎‎های کنترلی دیگر می ‎‎توان خروجی را در یک رنج محدود کنترل کرد. دو سرعت را می‎‎توان از یک سیم ‎‎پیچ به ‎‎‎دست آورد ولی سرعت پایینی باید نصف سرعت بالایی باشد. مثلاً سرعت‎‎ های موتور به‎ این شکل است. 900/1800 ، 600/1200 ، 1800/3600

وقتی به نسبت‎‎ های دیگری از سرعت نیاز است استفاده از یک استاتور دو سیم ‎‎پیچه ضروری است. از موتورهای قفسی چند سرعته (multispeed squirrel cage motors) نیز که دارای سه یا چهار سرعت همزمان هستند می‎‎توان استفاده نمود. قیمت موتورهای دوسرعته تقریباً دو برابر موتورهای تک‎‎ سرعته است. اگر یک موتور بتواند در دوره ‎‎های زمانی محسوسی با سرعت کم‎‎تر کار کند صرفه‎‎ جویی حاصله سرمایه‎‎ گذاری اضافی را توجیه می‎‎ کند. در موتورهای چندسرعته استارترهای گران قیمتی موردنیاز است چون اندازه محافظ‎‎ه ای اضافه ‎‎بار در سرعت ‎‎های مختلف متفاوت است.

کاهش بار

مسلماً کاهش بار موتور یکی از بهترین روش ‎‎های کاهش هزینه‎‎ های الکتریکی است. تعمیر و نگهداری مناسب تجهیزات نیز می‎‎تواند با ازبین بردن تلفات ناشی از اصطکاک در تجهیزات نامیزان (غیر هم‎‎محور)، یاتاقان ‎‎های سخت‎‎شده و نقاله ‎‎ها، بار موتور را کاهش دهد. روغن‎‎کاری مناسب قسمت‎‎ های متحرک مانند یاتاقان ‎‎ها و زنجیرها تلفات ناشی از اصطکاک را به‎ حداقل می‎‎ رساند. جایگزینی یاتاقان ‎‎های غلطکی و بلبرینگ ‎‎ها با یاتاقان ‎‎های تخت به‎‎‎ خصوص در شافت‎‎ های انتقال نیز روش مؤثری است.

گشتاور راه‎‎اندازی زیاد

در بارهایی که گشتاور استارت بزرگی نیاز دارند باید از یک موتورB -NEMA (رایج‎‎ترین موتور مورد استفاده در صنعت) یا موتورA-NEMA استفاده کرد. درجایی‎‎ که بارهای با اینرسی زیاد وجود دارد می‎‎توان از موتورهای کوچکتری که به‎‎‎ گونه ‎‎ای طراحی شده‎‎ اند که قابلیت گشتاور زیاد را دارند استفاده کرد. یک موتور NEMA-B می‎‎ تواند ازعهده بار زیاد استارت برآید ولی وقتی بار به‎ سرعت نهایی رسید موتور در کمتراز ظرفیت نامی کار می‎‎ کند. ولی انتخاب یک موتور کوجکتر از از نوع C-NEMA یا NEMA-D ضمن اینکه همان گشتاور راه‎‎انداز را تولید کرده، در شرایط معمول عملیاتی نیز نزدیک بار کامل نامی کار می‎‎کند.

برخی مدل های پیشنهادی  با توجه به این زمینه کاری

(توضیحات مربوط به تجهیزات در کاتالوگ ذکر شده)
  • گشتاور سنج TQ-8800
  • گشتاور سنج TQ-8801
موتورهایی که مجدداً پیچیده می‎‎شوند (موتورهای سوخته‎‎ای که سیم‎‎پیچی آنها عوض می‎شود). بازده موتورهایی که برای بار دوم پیچیده می‎‎ شوند کاهش می‎‎یابد که البته مقدار این کاهش بستگی به‎ کارگاهی دارد که موتور در آن پیچیده شده‎‎است، چون کارگاه های سیم ‎‎پیچی لزوماً از بهترین روشی که عملکرد اولیه موتور را حفظ کند استفاده نمی‎‎ کنند. در برخی موارد به‎‎‎ دلیل بازده کم به‎‎‎خصوص در موتورهای کوچک پیچیدن دوباره موتور توجیه‎‎ پذیر نیست.
در حالت ایده آل باید بازده موتور قبل و بعد از پیچیدن آن با هم مقایسه شود. یک روش تقریباً ساده برای ارزیابی کیفیت موتور پیچیده‎‎ شده مقایسه جریان بی‎‎باری موتور است، این مقدار در موتورهایی که به‎‎‎ خوبی پیچیده نشده باشند افزایش می‎‎ یابد، بررسی روشی که درکارگاه سیم‎‎پیچی استفاده می‎شود، نیز می‎‎ تواند کیفیت کار را مشخص کند.

 نکاتی که باید موردتوجه قرارگیرد آمده است

  • وقتی موتوری را برای پیچیدن مجدد باز می‎‎کنند، عایق بین ورقه‎‎ها خراب شده و باعث افزایش تلفات جریان گردابی می‎‎گردد مگر اینکه بازکردن (سوزاندن) عایق در کوره‎‎ای با دمای قابل تنظیم انجام شده و ورقه‎‎ های عایق غیرآلی جایگزین گردد.
  • گداختن و سوزاندن سیم‎‎پیچ کهنه (خراب‎‎شده) در دمای کنترل نشده یا استفاده از یک مشعل دستی برای نرم‎‎کردن و خردکردن لاک بین سیم‎‎ ها به‎‎‎ منظور بازکردن آسان‎‎تر سیم‎‎پیچ به‎ این معنی است که کار در این کارگاه به ‎‎‎خوبی انجام نمی‎‎ شود و باید به‎ کارگاه دیگری برای پیچیدن موتور مراجعه کرد.
  • اگر در نتیجه بازکردن و سوزاندن نامناسب تلفات هسته افزایش یابد، موتور در دمای بیشتری کار می‎‎کند و زودتر از موعد خراب می‎شود.
  • اگر تعداد دورهای سیم‎‎پیچ در استاتور کاهش یابد تلفات هسته استاتور افزایش می‎‎یابد این تلفات درنتیجه جریان نشتی (هارمونیک) القا شده توسط جریان بار به‎‎‎وجود می‎‎آید و اندازه آن برابر با توان دوم جریان بار است.
  • در پیچیدن موتور اگر از سیم‎‎های با قطر کوچکتر استفاده شود، مقاومت و درنتیجه تلفات افزایش می‎‎یابد.

روش ‎‎های پیچیدن موتور در کارگاه‎‎های مختلف تعمیراتی متفاوت است بنابراین قبل‎‎از تصمیم‎ به‎ پیچیدن دوباره موتور باید کارگاه‎‎ها کاملاً بررسی و بهترین کارگاه انتخاب شود. شرکت Wanlass یک روش پیچیدن موتور ارائه کرده که مدعی است بازده را تا ده درصد افزایش می‎‎دهد این روش برمبنای جایگزینی سیم ‎‎پیچ موجود با دو سیم ‎‎پیچ است که به ‎گونه‎‎ ای طراحی شده‎‎اند که سرعت موتور را متناسب ‎‎با بار تغییر دهد. درمورد ادعای بهبود بازده بحث ‎‎های زیادی صورت گرفته و درحالی ‎‎که از عرضه موتورهای Wanlass بیش‎‎از یک دهه می‎‎گذرد استفاده کننده‎‎های عمده معتقدند این نوع طراحی بهبودی را که می‎‎توان ازطریق تکنیک‎‎ های متعارف طراحی موتور و سیم ‎‎پیچ به‎‎‎دست آورد در صنعت موتور ارائه نکرده است.

ژنراتور موتورها

یکسوکننده‎‎های نیمه‎‎ هادی یک منبع مناسب جریان مستقیم DC برای موتورهای DC یا دیگر استفاده ‎‎های از جریان DC هستند، ژنراتور موتورهایی که معمولاً برای جریان مستقیم به‎‎‎ کار می‎‎ روند قطعاً نسبت‎‎به‎ یکسوکننده‎‎های نیمه‎‎ هادی بازده کمتری دارند بازده موتور ژنراتور در بار کامل حدود 70 درصد است در حالیکه بازده یکسوکننده‎‎ های نیمه‎‎ هادی تقریباً 96 دصد در بار کامل است. وقتی ژنراتور موتوری در کمتراز بار نامی کار کند بازده آن به‎‎‎ طور قابل‎‎ ملاحظه ‎‎ای کاهش می‎‎یابد چون بازده آن برابر با حاصل‎‎ ضرب بازده ژنراتور و موتور است.

تسمه ‎‎ها (Belts)

بازده درایوهای V-belt تأثیر زیادی در بازده موتور دارد. عوامل تأثیرگذار در بازده V-belt عبارتنداز:
  1. Overbelting: تسمه‎‎ های با مشخصات نامی بالاتر باعث افزایش کارایی می‎شوند
  2. تنش (فشار): فشار نامناسب باعث کاهش بازده تا 10 درصد می‎شود. بهترین فشار برای یک V-belt کمترین فشاری است که در آن تسمه در بار کامل نلغزد.
  3. اصطکاک: تلفات اصطکاک اضافی درنتیجه نامیزان بودن(غیرهم‎‎محوری)، فرسودگی چرخ‎‎ها تهویه نامطلوب یا مالیده شدن تسمه‎‎ها به‎ چیزی به‎‎‎وجود می‎‎آیند.
  4. قطر چرخ: هرچه قطر چرخ بزرگتر باشد بازده افزایش می‎یابد.
جایگزینی V-beltهای شیاردار با V-beltهای متعارف صرفه ‎‎جویی زیادی دربردارد. یک V-belt درمعرض تنش فشاری بزرگی متناسب با قطر چرخ قراردارد. ازآنجاکه در V-beltهای شیاردار در قسمت تحت ‎‎فشار از ماده کمتری استفاده شده تغییر شکل لاستیک و تنش‎‎های فشاری به‎ حداقل می‎‎رسد بنابراین بازده عملیاتی در V-beltهای شیاردار بیشتر می‎شود. اگر هزینه عملیاتی سالانه یک موتور 60 اسب‎‎بخار (برای 6000ساعت) 18000 دلار باشد حتی یک درصد بهبود در بازده موتور باعث 180 دلار صرفه‎‎ جویی در سال می‎شود. هزینه اضافی برای 6 تسمه با اندازه 128 تقریباً 7 دلار است.