مکانیزم فلومتر توربینی بر اساس اندازه گیری سرعت گاز است. گاز در حال جریان توسط لوله های با قطر کمتر از قطر لوله اصلی شتاب گرفته و نیروی دینامیکی گاز در جریان باعث چرخش روتور می شود. پره های توربین با بلبرینگ های توپی با دقت بالا و اصطکاک کم روی شفت اصلی نصب شده است. محورتوربین دارای پره های مارپیچ است که زاویه مشخصی نسبت به جریان گاز دارند. جریان گاز چرخ توربین را با سرعت زاوی های به حرکت در می آورد. که با استفاده از مکانیزم چرخ دنده، چرخ توربین دوار شمارنده مکانیکی را به حرکت در می آورد. علاوه بر این، تیغه چرخان می تواند برای تولید پالس از طریق سنسور مجاورت نیز استفاده شود. هر پالس شناسایی شده معادل حجم مجزای گاز در شرایط واقعی است.
براساس شرایط محیطی چگالی گاز با دما و فشار تغییر می کند. برای اندازه گیری دقیق، لازم است به طور همزمان دما و فشار گاز طبیعی ردیابی شود. و جریان حجمی تحت شرایط کاری مختلف به حالت استاندارد یا جریان حجمی حالت توافق شده تبدیل شود. فلومتر توربین گاز می تواند سنسورهای دما، فشار و جریان را ادغام کند. قادر است دما و فشار گاز طبیعی را ردیابی و تشخیص دهد و جبران خودکار و محاسبه تصحیح ضریب تراکم را انجام دهد. بنابراین، عملکرد عالی اندازه گیری فشار کم و فشار بالا دارد. فلومتر توربین گاز از قویترین مدل های فلومتر توربینی هستند. و برای عملکرد در بالاترین سطح دقت طراحی شده اند. تمام این فلومترها با تمام استانداردهای بین المللی مطابقت دارند و حتی با کمترین طول نصب ممکن برای انتقال نگهدارنده تایید شده اند. سنسور دبی، یک کارتریج قابل تعویض، یک تهویه کننده جریان چند مرحله ای مکانیزم داخلی است. که امکان نصب فلومتر توربینی را با بخش های مستقیم ورودی و خروجی ارائه می دهد. کارتریج را می توان در شرایط فشار کم و فشار از پیش کالیبره کرد و سپس در محل تعویض کرد.