مجله برق و فناوری بهروز

  میکرو کنترولر چیست؟

میکروهای AVR دارای انعطاف پذیری غیرقابل مقایسه و بی همتایی هستند. آن ها قادر به ترکیب هر نوع کدی با یک معماری کارآمد از طریق زبان های C و اسمبلی هستند و قادرند از طریق این برنامه ها تمام پارامترهای ممکن در یک سیکل یا چرخه ماشین را با دقت بسیار بالا هماهنگ کنند. میکرو AVR دارای معماریی است که می تواند در تمام جهات مورد استفاده شما عمل کند.آن ها معماری دارند که برای شما کارایی 16 بیتی ارائه می دهند که البته قیمتش به اندازه یک 8 بیتی تمام می شود.

۱۳۹۱/۸/۲۵  : تاريخ

  سنسورهای القائی

قسمت اساسی این سویچ ها از یک اسیلاتور با فرکانس بالا تشکیل یافته که می تواند توسط قطعات فلزی تحت تاثیر قرار گیرد. این اسیلاتور باعث بوجود آمدن میدان الکترومغناطیسی در قسمت حساس سنسور می شود.

۱۳۹۱/۸/۲۵  : تاريخ

  سختی و سختی پذیری

سختی یک ماده عبارت است از ظرفیت نسبی آن در مقابل نفوذ و خراش برداشتن و یا بر عکس ایجاد خراش و نفوذ ماده دیگر. چنین تعریفی تا حدود زیادی مبهم است.

۱۳۹۱/۸/۲۵  : تاريخ

  دستگاه صداسنج SLM

متداول ترین وسیله جهت اندازه گیری صدا، دستگاه صدا سنج SLM و صدا سنج از نوع جمع شونده ISLM می باشد. آگاهی از نحوه كالیبراسیون، طرز استفاده و گرفتن اطلاعات لازم از دستگاه جهت انتخاب دستگاه مورد نیاز امری مهم می باشد.

۱۳۹۱/۸/۲۵  : تاريخ

  کد گشایی خط کش های ديجيتال

برای کنترل سیستم های NC و CNC سنسورهایی باید مورد استفاده قرار گیرد که بتواند مقدار جابجائی بر حسب متر، میلی متر و میکرو متر را به صورت سیگنال الکتریکی در اختیار قرار بدهد. در این پدیده ها شخص جائی ندارد و سنسور خود باید جابجایی ها را بسنجد.

۱۳۹۱/۸/۲۵  : تاريخ

  حس گرهای حرارتی

برای اندازه گیری دما انواع مختلفی از حس گرها وجود دارد. برخی از حس گرها نوع قدیمی تر عبارتند از ترموکوپل ها RTD ها و ترمیستورها. این حس گرها به دلیل محاسن و کارایی زیاد بطور گسترده به کار می روند نسل جدید حس گرها مانند حس گرهای مدار مجتمع و ابزار های سنجش دما به روش تابش تنها برای تعداد محدودی از کاربردها شناخته شده است و مورد استفاده قرار می گیرد.

۱۳۹۱/۸/۲۵  : تاريخ

  چگالی سنج

نام این ابزار در تعریف غلط است و باید آنرا در حقیقت وزن مخصوص سنج نامید زیرا ما بر روی زمین زندگی میکنیم. از طرفی غلط مصطلح را براحتی می پذیریم و آنرا اشتباه نمیدانیم.

۱۳۹۱/۸/۲۵  : تاريخ

  تعاريف اوليه کنترل

سیستم تنظیم کننده خودکاری که خروجی اش متغیری نظیر دما، فشار، شار، سطح مایع باشد، سیستم کنترل فرآیند نام دارد. کنترل فرآیند در صنعت کاربرد گسترده ای دارد. در چنین سیستم هایی اغلب از اعمال کنترل برنامه ریزی شده نظیر کنترل دمای کوره های حرارتی که در آنها دمای کوره بر اساس برنامه مشخصی کنترل می شود استفاده می کنند.

۱۳۹۱/۸/۲۵  : تاريخ

  ترموکوپل چیست؟

بعضی از عناصر مولكول های آن خاصيت مغناطيسی دارند مثل آهن كه در حالت عادي از نظر مغناطيسی خنثي است ولی در ميدان الكتريكی اگر قرار بگيرد مولكول های آن منظم شده و خاصيت آهن ربائی پيدا می كند. همينطور برخی از فلزات الكتريكی خاصيت الكتريكی دارند كه با گرما آن خاصيت را می گيرند.

۱۳۹۱/۸/۲۵  : تاريخ

  تأمین سیستم‌های اندازه‌گیری مدرن

رعایت ظرافت‌ها و نکات ویژه فنی و غیرفنی لازم برای خرید تجهیزات كنترل كیفی و وسایل و سیستم‌های اندازه‌گیری، از ابزارهای ساده‌ای همچون گیج‌های كنترل كیفی، ریزسنج‌ها و ... گرفته تا ابزارهای پیچیده و بسیار دقیقی همچون

۱۳۹۱/۸/۲۵  : تاريخ