مجله برق و فناوری بهروز

  برآمدگی روی کابلها برای چیست؟

در یک سیستم کامپیوتر شخصی که در اداره یا خانه دارید، معمولاً این برآمدگی را روی کابل ماوس صفحه کلید و مانیتور می‌توانید ببینید. همچنین روی سیم‌های منبع تغذیه وقتی که یک دستگاه جانبی (مانند اسکنر یا چاپگر) از یک انشعاب از آن استفاده می‌کند می‌توانید ببینید. این برآمدگی‌ها، Ferrite beads (مهره هیدروکسید آهن) یا بعضی وقت‌ها Ferrite Cloks نامیده می‌شوند. هدف اصلی آن ها کاهش EMI (پارازیت‌های الکترو مغناطیسی) و rfi (پارازیت فرکانس‌های رادیویی) است.

۱۳۹۱/۸/۲۴  : تاريخ

  ايمنی كليد فناوری كليدخانه (Switch gear)

کمپانی ABB اخیرا ساخت AX1 یک محصول کلیدخانه ولتاژ متوسط جدید عرضه کرده است. این فناوری خصیصه ساختمانی منحصر به فردی را داشته و چندین مفهوم در طراحی آن به کار گرفته شده است. AX1کلیدخانه جدید عایقبندی در برابر هوا و ولتاژ متوسط ABB بر مبنای فلسفه ایمنی ساخته شده که بر مبنای آن فضای کامل ولتاژ قوی برای چندین ورودی و تغذیه کننده مکعبی و یک حصار فلزی پیش بینی شده که امکان برخورد انسانی در شرایط سرویس را پیش نمی آورد.

۱۳۹۱/۸/۲۴  : تاريخ

  انواع تابلو های برق

تابلو عبارت است از فضایی که تجهیزات برقی در آن نصب می شوند.در تعریف تابلو لزومی ندارد آنرا حتمأ یک فضای بسته فلزی بدانیم بلکه فضای بسته فلزی، نوعی از تابلو محسوب می شود. مشکلات ناشی از نصب تجهیزات و خطرات ناشی از عوامل محیطی و پدیده هایی مانند اتصال کوتاه که در تجهیزات الکتریکی روی می داد و در دسترس بودن تمام قسمتهای برقدار از سوی اپراتور، سازندگان را بر آن داشت تا ایمنی بیشتری را تامین کنند، از این رو تابلو به شکل محفظه بسته طراحی شد تا تجهیزات داخل آن غیر قابل دسترس باشند.

۱۳۹۱/۸/۲۴  : تاريخ

  اندازه گیری مقدار جریان و ولتاژ متناوب

آمپر متر و ولت متر دو دستگاه اندازه گیری هستند که بوسیله آن ها مقدار جریان مصرفی و ولتاژ مصرف کننده‌ها را می‌توان اندازه گرفت. این دستگاه ها براساس اهداف مورد نیاز به صورت‌های مختلف ساخته می‌شوند.

۱۳۹۱/۸/۲۴  : تاريخ

  اندازه گيری فرکانس

معمولا اندازه گیری فرکانسهای صوتی (20Hz تا 20kHz) ساده‌تر از فرکانسهای دیگر انجام می‌شود و برای اندازه گیری این فرکانسها ابزارها و روشهای بسیاری موجود است. البته توجه داشته باشید که به صرف سادگی اندازه گیری فرکانسهای صوتی نباید از دقت لازم کاست، بلکه همانند دیگر اندازه گیریها این اندازه گیری نیز باید صحیح و دقیق باشد.

۱۳۹۱/۸/۲۱  : تاريخ

  اطلاعات کامل در زمینه کابل های شبکه

كابل UTP یكی از متداولترین كابل های استفاده شده در شبكه های مخابراتی و كامپیوتری است. از كابل های فوق، علاوه بر شبكه های كامپیوتری در سیستم های تلفن نیز استفاده می گردد (CAT1). شش نوع كابل UTP متفاوت وجود داشته كه می توان با توجه به نوع شبكه و اهداف مورد نظر از آنان استفاده نمود. كابل CAT5 ، متداولترین نوع كابل UTP محسوب می گردد.

۱۳۹۱/۸/۲۱  : تاريخ

  اصطلاحات مربوط به محاسبات روشنایی

برای اینکه بتوانیم محاسبات روشنایی جهت یک مکان را، انجام دهیم، در ابتدا لازم است که با تعدادی تعاریف اولیه در این زمینه آشنا گردیم که درادامه به آن ها می پردازیم.

۱۳۹۱/۸/۲۱  : تاريخ

  كار كنتور چيست؟

کنتور ها بر اساس نیروی الکترومغناطیس عمل می کنند. می دانیم که اگر از یک سیم پیچ جریان برق بگذرد در اطراف آن یک میدان مغناطیس ایجاد می شود که شدت و جهت این میدان به جریان عبوری از سیم پیچ بستگی دارد. در کنتور های تکفاز دو دسته سیم پیچ وجود دارد که یکی از آن ها دارای تعداد دور کم و قطر بیشتر نسبت به دیگری است. سیم پیچ ضخیمتر با دور کمتر را سیم پیچ جریان و دیگری را سیم پیچ ولتاژ می نامند.

۱۳۹۱/۸/۲۱  : تاريخ

  اثر هارمونيک ها بر خازن ها

نقش خازن ها به عنوان المان های الکتریکی و الکترونیکی کارآمد در صنایع مربوط به تولید و انتقال و توضیع امروزی غیر قابل انکار است بگونه ای که دیگر هرگز نمی توان چنین صنایعی را بدون وجود خازن های نیرو متصور شد.

۱۳۹۱/۸/۲۱  : تاريخ

  اسیلوسکوپ یا نوسان نما چیست؟

دستگاهی الکترونیکی است که امکان مشاهده ولتاژ را فراهم می‌کند. غالباً مقدار ولتاژ به صورت نموداری دوبعدی نمایش داده می‌شود که محور افقی زمان و محور عمودی آن ولتاژ است. از نوسان‌نما عموماً برای نمایش دقیق موج استفاده می‌شود.

۱۳۹۱/۸/۲۱  : تاريخ