مجله برق و فناوری بهروز

  روش های ترمز کردن موتور جریان مستقیم

با برداشتن بار از محور موتور و قطع اتصال آن از شبکه تغذیه کننده جریان مستقیم موتور به خاطر داشتن اینرسی به چرخش خود ادامه می دهد. این چرخش می تواند بسیار طولانی باشد زیرا ماشین جرم و سرعت زیادی دارد. تاخیر در توقف ماشین ضررهای مکانیکی و خسارت ها و گاهی حوادث مرگباری در پی دارد.

۱۳۹۱/۸/۲۴  : تاريخ

  کاربرد رله در تجهیزات اندازه گیری

به وسیله رله محل وقوع عیب از شبکه جدا سازی شده باعث می شود که سایر قسمتهای سالم شبکه همچنان به کار خود ادامه دهند و پایداری و ثبات شبکه به همان حالت قبلی محفوظ بماند· تجهیزات و دستگاه ها در مقابل عیوب و اتصالی ها محافظت شده و میزان خسارات وارده به آنها محدود گردد.

۱۳۹۱/۸/۲۴  : تاريخ

  دودكش خورشيدی راهكاری جديد جهت توليد برق از انرژی خوشید

اگر بخواهید انرژی های تجدید‌پذیر از کاربرد وسیعی برخوردار شوند باید که تکنولوژی‌های ارایه شده ساده و قابل اعتماد بوده و برای کشورهای کمتر توسعه یافته نیز مشکلات فنی به همراه نداشته باشد و بتوان از منابع محدود مواد خام آنها نیز استفاده کرد. در مرحله بعدی نیز باید به آب زیاد نیاز نداشته باشد. در همینجا باید گفت که تکنولوژی دودکش دارای این شرایط است. بررسی های اقتصادی نشان داده است که اگر این نیروگاه ها در مقیاس بزرگ (بزرگتر یا مساوی 100 مگاوات) ساخته شوند، قیمت برق تولیدی آن ها قابل مقایسه با برق

۱۳۹۱/۸/۲۴  : تاريخ

  روش کاهش هزینه برق محل کار

از لامپ ها و شدت روشنایی مناسب برای محل کار و فعالیتی که انجام می دهید استفاده کنید زیرا روشنایی غیراستاندارد در محل کار باعث ضعف بینایی، کاهش اشتیاق به کار، خستگی و کاهش کیفیت محصولات تولیدی کارخانه ها و کار انجام شده می گردد. ولی روشنایی استاندارد {نه بسیار کم و نه خیره کننده} علاوه بر جلوگیری از موارد مذکور سلامت چشم را نیز تضمین می کند.

۱۳۹۱/۸/۲۴  : تاريخ

  جريان متناوب چیست؟

جریان متناوب جریانی است که مقدار و جهت آن نسبت به زمان دائماً در حال تغییر است. به زبان ساده تر اینکه مقدار جریان دائماً کم و زیاد می شود و جهت حرکت الکترون ها هم عوض می شود. (از ماکزیمم به صفر و از صفر به مینیمم می رسد)

۱۳۹۱/۸/۲۴  : تاريخ

  توانایی طراحی، نصب و سیم کشی سیستم اعلام حریق

قبل از شروع طراحی و انتخاب تجهیزات سیستم اعلام حریق اولین سوال این است که اصلا چرا این سیستم در ساختمان ها و تاسیسات لازم است. حفاظت از جان و اموال، دو علت اساسی نصب سیستم اعلام حریق است که هر یک از آن ها نیاز به طراحی و انتخاب تجهیزات خاص خود را دارد. در اغلب ساختمان ها هم حفاظت از جان و هم اموال به درجاتی مورد نیاز هستند که باید این نیاز برآورده شود.

۱۳۹۱/۸/۲۴  : تاريخ

  توان چيست؟

ولتاژ باعث حرکت الکترونها میشود که حرکت الکترون ها همان جریان میباشد در منابع تغذیه یک مقاومت داخلی وجود دارد که باعث میشود در هنگام تغذیه نمودن یک مصرف کننده ولتاژ منبع تغذیه کاهش یابد پس قدرت یک منبع تغذیه به دو عامل بستگی دارد یکی ولتاژش و دیگری مقاومت داخلی اش.

۱۳۹۱/۸/۲۴  : تاريخ

  تعمیر و نگهداری روغن ترانسقورماتور

از آنجائیکه ترانسفورماتورها مهمترین و گرانقیمت ترین تجهیزات شبکه های برق رسانی می باشد حفاظت و نگهداری آن ها بسیار با اهمیت است به منظور دستیابی به یک روغن مناسب در طول عمر مفید بهره برداری ترانس بایدتغییرات خواص روغن به وسیله انجام آزمایشهای دوره ای و براساس برنامه زمان بندی شده، کنترل گردد. جدول 3 دوره زمانی آزمایش روغن در زمان بهره برداری بر حسب سطوح ولتاژمختلف ترانس ها را نشان می دهد.

۱۳۹۱/۸/۲۴  : تاريخ

  ترانس جريان CT

ترانس های جریان برای نمونه گیری جریان به نسبت عبور جریان از اولیه خود و القای آن در ثانویه استفاده میشوند. این ترانس ها به منظور حفاظت و اندازه گیری در ابتدای خطوط ورودی به پست ها و همچنین در ورودی ترانس قدرت و ورودی ثانویه ترانس و همچنین در خروجی های پست و نقاط کلیدی دیگر که احتیاج است. جریان در آن نقطه تحت نظر باشد استفاده می شود که هر کدام از این نقاط با ترانس مخصوص به خود چه از نظر عایقی و ساختمان و چه از نظر قدرت و دقت، نصب و استفاده می گردند.

۱۳۹۱/۸/۲۴  : تاريخ

  بهینه سازی مصرف انرژی در سیستم های روشنایی

در کلیه فعالیت ها، تامین روشنایی کافی و مناسب در فضای کار برای جلوگیری از بروز خستگی و آسیب دیدگی چشم کارکنان از ضروریات اولیه می باشد. وجود روشنایی کافی بخصوص در مراکز صنعتی ، کارگاه ها از حساسیت بالایی برخوردار است . در محل های مذکور احتمال بروز خطرات ناشی از عدم دید کافی و صحیح افزایش یافته و از این رو تامین روشنایی با شدت نور کافی در این مناطق اجتناب ناپذیر است.

۱۳۹۱/۸/۲۴  : تاريخ