مجله برق و فناوری بهروز

  کاربرد دوربین ترموگرافی در برق قدرت

ترمو گرافی یا دوربین حرارتی در کارخانه ها جهت رصد موتور ها و عیوب کابل و در حیات وحش یا عیب یابی تاسیسات ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

۱۳۹۱/۸/۲۱  : تاريخ

  چشم الکترونیکی چگونه کار می کند؟

روی درب و پنجره سنسورهایی هستند که به باز و بسته شدن در حساسند. این سنسورها دو تکه دارند که یکی روی چهارچوب و دیگری روی قسمت متحرک در و پنجره و درست روبه روی هم نصب می شوند. تکه ثابت حاوی یک کلید خیلی ساده فنر دار و تکه متحرک دارای یک آهن رباست. وقتی در بسته است و این دو تکه روی هم قرار دارند. نیروی آهنربا بر کشش فنر غلبه می کند و کلید را بسته نگاه می دارد اما به محض باز شدن در و کنار رفتن آهنربا فنر قطعه متحرک کلید را بالا می کشد و اتصال را قطع می کند.

۱۳۹۱/۸/۲۱  : تاريخ

  ترانزیستور چگونه کار می کند؟

اعمال ولتاژ با پلاریته موافق باعث عبور جریان از یک پیوند PN می شود و چنانچه پلاریته ولتاژتغییر کند جریانی از مدار عبور نخواهد کرد.

۱۳۹۱/۸/۲۱  : تاريخ

  بالاست الکترونیکی

شیوه عملکرد: آزمایشها نشان داده است که به عنوان مثال یک لامپ مهتابی باید طول عمری در حدود8000 ساعت داشته باشد یعنی در حدود 27 ماه اگر لامپ روزی 10 ساعت روشن باشد، ولی در عمل اکثر لامپهای مهتابی عمری بسیار کمتر از این میزان دارا هستند. باید توجه داشت که عامل اصلی در این نوع سوختن ها، تعداد دفعاتی است که لامپ روشن شده است و نه طول عمر استاندارد لامپ، این عامل را تعداد دفعات کلید زنی لامپ می نامند.

۱۳۹۱/۸/۲۱  : تاريخ

  اسیلوسکوپ و کاربرد آن در تجهیزات اندازه گیری

اسیلوسکوپ در حقیقت رسامهای بسیار سریع هستند که سیگنال ورودی را در برابر زمان یا در برابر سیگنال دیگر نمایش می‌‌دهند. قلم این رسام یک لکه نورانی است که در اثر برخورد یک باریکه الکترون به پرده‌ای فلوئورسان بوجود می‌آید.

۱۳۹۱/۸/۲۱  : تاريخ

  استفاده از الماس در الکترونیک

کاربری جواهراتی مانند الماس بسیار بیشتر از زیبایی و فخرفروشی است.خواص الکترونیکی این مواد بخصوص در ابعاد نانو سبب شده که تجهیزات الکترونیکی آینده به جای سیلیکون و مس از این جواهرات ساخته شده باشند.

۱۳۹۱/۸/۲۱  : تاريخ

  تجهیزات اندازه گیری مورد نیاز در مسیر یابی

همانند GPS یـــک کد شبه تصادفی Pseudo Random Code، داده ای بنام ephemeris و یک داده تقویــــمی بنام almanac می باشد. کد شبه تصادفی مشخص کننده ماهواره ارسال کننده اطلاعات (کد شتاسایی ماهواره) می باشد.

۱۳۹۱/۸/۱۷  : تاريخ

  کاربرد تجهیزات اندازه گیری در هتل ها

در هتل ها ،مراکز تفریحی توریسیتی ، مهمانپذیر ها تجهیزات نظارت بر آشپز خانه ها و بخش تاسیسات محیط لابی کمک بسیار بسزایی در ایجاد آرامش برای مهمان ها و بالا بردن سطح ارائه خدمات را فراهم می کند در این راستا در زیر به بررسی برخی تجهیزات مورد استفاده در این مراکز می کنیم

۱۳۹۱/۸/۲  : تاريخ

  تجهیزات اندازه گیری مورد نیاز در نظام مهندسی چیست؟

کلمپ (آوومتر یا آمپرمتر چنکی) از تجهیزاتی هستند که سال هاست هم پای ثابت تکنیسین ها و مهندسین برق بوده اند که با حرکت مکانیکی عقربه با توجه به میدان الکتریکی ایجاد شده از جریان عبوری کابل میزان جریان را نشان می دهند

۱۳۹۱/۸/۲  : تاريخ

  تجهیزات اندازه گیری در مرغداری ها

با توجه به تعریف استاندارد های مختلف و نیاز به رعایت این استاندارد ها که تاثیر چشم گیری در کیفیت تولید و پرورش مرغ گذاشته لذا در زیر به بررسی نیاز های این صنعت می پردازیم

۱۳۹۱/۸/۲  : تاريخ