اصول و نحوه کار و آموزش کار با هات وایر چیست؟
تاريخ :
۱۳۹۸/۱/۲۹
اصول و نحوه کار و آموزش کار با هات وایر و انواع باد سنج ها
واحدهای اندازه گیری حجم هوا فوت مکعب بر دقیقه (CFM) و متر مکعب بر دقیقه (CMM) هستند. اینها واحدهای اندازه گیری مقدار هوای متحرک در حال عبور از مجرای هوا هستند که بوسیله هات وایر نیز قابل اندازه گیری هستند. برای انجام این کار می بایستی محدوده معبر جریان هوا اندازه گیری شود، این مقدار باید برحسب متر مربع یا فوت مربع باشد. مقادیر حاصله بایستی به وسیله کار بر با استفاده از فشردن دکمه بر روی دستگاه ثبت شود و سر عت هوا اندازه گیری می شود. سپس دستگاه قادر خواهد بود با استفاده از اطلاعات حاصله مقدار cfm و یا cmm را به صورت اتومات نمایش دهد.
انواع بادسنج ها
با توجه به نوع پراب به چهار دسته تقسیم می شودو نماینه رسمی توزیع شرکت بهروز است که عبارتند از:
- بادسنج با پراب فنجانی (cup)
- بادسنج با پراب پره ای (Vane)
- بادسنج با پراب سیم داغ (Hot Wire)
- باد سنج با پراب لوله پبتوت (Pitot Tube)
- بادسنج پره ای
روش کار بادسنج ها به این صورت است که هوا از پره های بادسنج عبور کرده و آن را با همان سرعت به حرکت در می آورد و به این طریق سرعت را نشان می دهد.
بادسنج با پراب فنجانی (cup)
بادسنج پراب فنجانی برای اندازه گیری سرعت باد کاربرد دارد. سنسور این دستگاه به صورت کاسه ای "نیم کروی" می باشد، دقت اندازه گیری این نوع باد سنج ها به جهت وزش باد بستگی ندارد. 4 نیم کره سوار بر سرعت سنج باد با سرعتی متناسب با سرعت در جریان دوران می کند. سرعت دوران این حسگر توسط یک سنسور الکترومغناطیسی به علائم الکتریکی تبدیل می شود. این علائم الکتریکی توسط مدارات الکترونیکی داخل بادسنج anemometer تقویت و به علائم دیجیتال تبدیل می شوند و سپس روی صفحه نمایش lcd نشان داده می شود که ارزانترین قیمت و ضمانت نامه کتبی در تجهیزات اندازه گیری بهروز قابل رویت و فروش است.
برای اندازه گیری سرعت باد بایستی جهت وزش باد را بدانیم، در صورتی که اندازه گیری سرعت باد در تمامی جهات به صورت کلی مانند موارد هواشناسی مد نظر باشد باید از بادسنج پراب فنجانی که هیچ گونه محدودیتی در اندازه گیری سرعت باد در جهات مختلف ندارد بهره گرفت. این مدل سرعت سنج باد الهام گرفته از دستگاه های هواشناسی به کار رفته در مراکز با قابلیت استفاده و حمل و نقل آسان در همه جا طراحی گردیده است.
باد سنج سیم داغ یا هات وایر (Hotwire)
این وسیله غالبا برای اندازه گیری سرعت جریان هوا (گاز) در جاهایی که تغییرات سرعت سریع داریم بکار می رود زیرا تقریبا قادر است سرعت آنی جریان را اندازه گیری نماید. این وسیله شامل یک سیم نازک از جنس پلاتین یا تنگستن باشد که بر روی یک تکیه گاه قرار گرفته و معمولا طول این سیم 2 میلی متر و قطر آن 5 میکرو متر است، ولی از سیم هایی با قطر و طول های دیگر نیز گاهی استفاده می شود.
این سیم که در جریان هوا جهت اندازه گیری سرعت آن قرار می گیرد، بوسیله عبور جریان برق گرم می شود. با توجه به سرعت جریان، دمای این سیم داغ تغییر می نماید و دستگاه با اندازه گیری میزان تغییر دما قادر به اندازه گیری سرعت جریان می باشد. البته مکانیزم دقیق عملکرد این دستگاه کمی پیچیده می باشد و از بیان آن خود داری می نماییم.
این وسیله معمولا برای اندازه گیری سرعت گازها بکار می رود، ولی در موارد اندکی نیز از آن برای اندازه گیری سرعت مایعات استفاده می شود.
باد سنج لوله پبتوت (Pitot Tube)
امروزه با توجه به نوع کاربرد، سرعت سنجی با استفاده از لوله پیتوت یکی از رایج ترین روش های اندازه گیری سرعت در هواپیما هست.
اساس کار لوله پیتوت ایجاد فشار دینامیک درون لوله بر اثر حرکت به جلو و اندازگیری فشار و نسبت دادن سرعت به فشار است که با توجه به قانون فشار برنولی برای سیالات غیر قابل کمپرس داریم :
فشار استایک + فشار دینامیک = فشار کل
لوله پیتوت ساده، متشکل از یک لوله است که در انتهای آن یک فشار سنج قرار دارد و موازی با جهت سرعت قرار داده می شود که فشار کل (دینامیک +استاتیک) را اندازه می گیرد. برای سرعت سنجی نیازمند اندازه گیری فشار استاتیک نیز هستیم که این وسیله یا به صورت جداگانه در بدنه هواپیما یا در داخل لوله پیتوت جاسازی می شود و امکانات و قابلیت های خاصی به آنها افزوده شده است. در این میان می توان به سرعت سنج باد دیتالاگردار، سرعت سنج باد ترمومتردار، سرعت سنج باد فلومتر دار و بادسنج و با قابلیت اندازه گیری رطوبت اشاده کرد.